Belgische vakfotografen leren van elkaar.


Bruno Vetters  2 CLI_1428

 

Bruno Vetters   2 CLI_1431

 

Bruno Vetters  2 CLI_1459

Foto’s Bruno Vetters

Soms moet je de deuren van je studio eens opengooien en bij je collega’s gaan kijken. Kwestie van je blik te verruimen en frisse ideeën op te doen.    Maandagavond was het voor de Belgische vakfotografen dan ook verzamelen geblazen in het Hof van Hemelryck in Opwijk . ‘Hoe run je op succesvolle wijze een fotozaak in de 21ste eeuw ?’, dat was zowat het thema van de avond. Natuurlijk is er nog een publiek voor analoge fotografie, maar de succestijd van de ‘filmpkes’ ligt onherroepelijk achter ons. En dus kwamen  zes collega-fotografen vertellen hoe ze hun zaak hebben aangepast aan de veranderende marktomstandigheden. Een eerste vaststelling is dat een winkelformule met vaste openingstijden steeds meer wordt geruild voor een fotostudio met werk op afspraak. De klemtoon komt dan ook te liggen op de pure fotografie. Naast een website is een mooie vitrine een absolute must. Hoe groter de foto’s die daarin hangen, hoe groter het formaat van nabestellingen. Het publiek koopt namelijk wat het ziet. Nikki Huts waarschuwde in dit verband voor het portretrecht van de klant. Een schriftelijke toelating van de geportretteerde kan je veel onheil besparen. De ligging van de studio is erg belangrijk. Zoals Stef Devooght zei : ‘Er zijn 3 redenen van succes : locatie, locatie en locatie’. Hilde Collier bewijst dat je pand niet altijd in een drukke winkelstraat hoeft te liggen om omzet te maken. Zij vindt haar klanten o.a. op verschillende huwelijksbeurzen en via mondelinge reclame.

Eens de klant je winkel heeft gevonden, moet je hem ook nog over de vloer krijgen. Karin De Greef organiseert daarom opendeurdagen en speciale acties naar verschillende doelgroepen toe : babies, kinderen, koppeltjes, senioren, mensen met huisdieren. Je moet de mensen over hun drempelvrees helpen. Stef Devooght werkte een speciale formule uit voor leden van de plaatselijke fitnessclub. Een fotosessie duurt bij de meeste fotografen ongeveer 30 minuten tot een uur. In de basisprijs zijn soms ook één of meerdere afdrukken inbegrepen. Het is de bedoeling dat van de geselecteerde beelden vergrotingen worden verkocht op canvas of in kader. Je moet dus fotograaf én verkoper zijn. Filip Santens en Berten Steenwegen laten dit verkoopsaspect over aan hun respectievelijke meewerkende echtgenotes Ria en Ann. De klant van vandaag kiest zijn beelden niet meer op contacten of indexprints, maar liefst op een reuze flatscreen of met behulp van een beamer. Aangezien dit lang kan uitlopen, doet fotograaf Sven Van Roy de selectie zelf. Anderen opteren voor een online applicatie waar de klant thuis kan kiezen.

De talrijke vragen uit het publiek bewezen dat het een meer dan boeiende avond was. Dit  succesrijke samenzijn van de Beroepsorganisatie van vakfotografen werd tenslotte afgerond met een natje en een droogje.

Plaats een reactie