Digitaal businessplan


© Inge Berken
© Inge Berken

Deze morgen ontving ik een uitnodiging van Studio, vereniging voor fotografen in hoofdberoep, en CAP, aangaande een workshop van Inge Berken, een Nederlandse kinderfotografe. Toen ik op haar website ging kijken bleek dat haar aanbod alleen uit digitale bestanden bestaat. Prints kun je van haar niet kopen. Het heeft een aantal jaren geduurd vooraleer beroepsfotografen hebben kunnen wennen aan de digitale revolutie. Het aanbieden van digitale bestanden aan de particuliere klant was als vloeken in de kerk. Daarmee gaf je je inkomen uit handen. De laatste tijd zie ik het digitale aanbod echter steeds vergroten waardoor je als fotograaf wel moet volgen.  Als de vraag van de markt verandert, kan je twee dingen doen : mee veranderen of een andere job zoeken. Sommige fotografen hebben voor dit laatste gekozen, soms noodgedwongen. Vergelijk het met de paniek in de muziekindustrie toen iedereen illegaal begon te downloaden. In plaats van mee te evolueren en een businessmodel aan te bieden waarmee geld te verdienen viel, verkozen de platenlabels een heksenjacht tegen de muziekliefhebber te openen. Het was wachten op de creativiteit van Steve Jobs om iTunes te zien verschijnen. Vanaf dan was mogelijk om voor een zeer democratische prijs een nummer legaal te downloaden en gaat het weer beter met de muziekuitgeverijen.  Wat het publiek interesseert is de muziek zelf en niet zozeer het CD-doosje. In de fotografie zien we nu iets gelijkaardigs. De klant heeft vooral interesse in ons beeld en minder in de fotolijst of de canvas. Natuurlijk moeten we dat blijven aanbieden want daar bestaat ook een publiek voor. Maar als we jongeren die enkel geïnteresseerd zijn in Facebook, digitale fotokaders, smartphones, enz. hun digitale beelden weigeren, dan verliezen we de kapitaalkrachtige kopers van morgen. Hiermee is niet gezegd dat we onze digitale bestanden gratis moeten weggeven. Helemaal niet. Persoonlijk heb ik de ervaring dat de meeste klanten lage resolutiebestanden kopen als extra naast hun al dan niet ingelijste vergrotingen. In plaats van inkomensvermindering zie ik een inkomensvermeerdering.  En die paar jongeren die alleen maar digitaal willen, ach, die hun goodwill heb ik gewonnen en die komen hopelijk later een keer terug voor een grote bestelling.

2 gedachten over “Digitaal businessplan

  1. Beste Francis, zie ik ineens dat ik hier vernoemd wordt. Ik denk dat je in mijn ogen een goede uiteenzetting hebt gegeven waarom sommige fotografen gekozen hebben om digitale bestanden te verkopen. Ik doe dit nu ongeveer een jaar naar tevredenheid. Ik geeft altijd afdrukadviezen mee en begeleid de klant desgewenst met het bestelproces zodat een optimale print de uitkomst is.
    Voor mij werkt dit prima, wellicht voor andere fotografen niet. Vriendelijke groet, Inge

  2. “Beautiful Baby” , een workshop gegeven door Inge, is een organisatie van Colour Art Photo en VZW Studio. Het is geen pleidooi om vanaf nu de digitale bestanden te grabbel te gooien. Het is misschien wel een voorbeeld dat het misschien ook anders kan. Buiten het feit dat we kunnen leren van haar prachtige foto’s kunnen we ook eens luisteren naar een andere commerciële aanpak.

    Groetjes
    Carl
    Voorzitter CAP

Plaats een reactie