Wat is mooi ?


Old man by Francis Tilborghs

Momenteel verdiep ik mij in ‘De geschiedenis van de schoonheid’ van Umberto Eco. Een omslachtig werk met veel kleurbeeld. Ik kijk niet alleen naar de prentjes, ik lees zelfs de tekst.  Umberto Eco omschrijft schoonheid als iets wat aangenaam is om naar te kijken. Of zoals de Grieken zeiden, iets wat de zinnen streelt. Schoonheid brengt alleszins iets teweeg bij een mens : het ontroert, het maakt blij, het maakt gelukkig, het vertedert, wat dan ook.  Je kan een schilderij mooi vinden, of een bloem, een landschap, noem maar op.  Soms neem ik een foto van een oud verroest of afgetakend voorwerp. Is dat mooi ? En wat te zeggen van deze man wiens gelaat een zwaar leven verraad. Is hij minder mooi dan het fotomodel op de cover van de Flair ? Ik heb hier over nagedacht en kwam tot het besluit dat schoonheid uit lagen bestaat. Hoe meer lagen, hoe  boeiender volgens mij. Een verblindend model kan van een oppervlakkige schoonheid zijn en gauw vervelen. Een mens met een karakterkop zal langer boeien omdat hij zijn/haar schoonheid geleidelijk aan vrij geeft. Misschien dat échte mensen daarom mooier zijn dan sommige poppen op de covers van de modebladen ?

Een gedachte over “Wat is mooi ?

  1. Schitterende foto … wat een expressie heeft die man !
    Van mij mag hij zo op de cover van de flair ! 🙂

Plaats een reactie